FMT-metoden |
Upphovsrättsinnehavare för
Lasse Hjelms texter: Åsa Hjelm, Hanna Hjelm, Emma Hjelm FMT-metoden Umeå AB 2010-2025 |
Den egna aktiviteten och det egna initiativet är grunden för en utveckling. FMT-metoden är en neuro-muskulär strukturerad sensomotorisk bearbetningsmetodik. Behandlingen sker under lustbetonade former inga krav och ingen värdering av prestationer. Utan verbal samverkan skapas utrymme för spontan respons som ger direkta förbindelser till, och påverkan på, sensomotoriska områden i hjärnan, utan omvägar över språkliga och intellektuella tolkningar och bearbetningar. Detta befrämjar den normala utvecklingsprocessen och dess grund den egna drivkraften.
Utvecklingsspecialistens verktyg är ett akustiskt piano, och personen som deltar i programmet erbjuds trummor och cymbaler jämte vissa effekt-blåsinstrument. Med en speciell observationsteknik finner och analyserar utvecklingsspecialisten avvikelser rörande individens grundfunktioner, baserat på perception, kognition, andning och kroppskontroll. Syftet är att via en utökad rörelserepertoar befrämja kroppsbalansering, stabilisering och strukturering allt riktat mot en optimal funktion via individens egen drivkraft allt samlat i ett helhetsperspektiv och i en utvecklingsprocess.
Målgrupper
Teoretiska grunder FMT-metoden bygger på utvecklingsteoretisk grund där människans normala utveckling från barn till vuxen är metodens mall för de olika utvecklingsstegen på vägen mot optimala grundfunktioner, och metoden innehåller en neuro-muskulär sensomotorisk bearbetningsmetodik. Metoden grundar sig delvis på utvecklingspsykologen och biologen Jean Piagets utvecklingsteorier att varje utvecklingssteg är beroende av det föregående, där individens handlingar leder till erfarenheter vilka till slut leder till mognad (Piaget, 2013), Britta Holles beskrivning av barns motoriska utveckling (Holle, 1987) och Gunnar Kylens teorier om tänkandets och begåvningens utveckling (Kylen, 2012). Målbeskrivning FMT-metodens mål är:
Litteratur kring FMT-metoden Bülow, P., Andersson, E. (2000). Musik som terapi. FoU-rapport. Psykiatriska kliniken FoU-enhet, ISSN 1404-8116. Englund, B. (2004). Skapande och kroppsbaserade komplementära terapier. Lund: Vårdlitteratur. Studentlitteratur. Granberg, A. (2004). Det måste få ta tid. En studie av musikterapeuters verksamhet i skolan. Doktorsavhandling. Granberg, A. (2000). Tre svenska utbildningar i musikterapi. Licentiatuppsats. Stockholm: Centrum för Granberg, A. (1997). FMT-metoden. En beskrivning och granskning av en musikterapeutisk metod. Stockholm: Granberg, A. (1994). FMT-metoden som analysinstrument vid läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Stockholm: Haglund Andrén, L. (2005). Med musikterapi mot nya mål. Effekt av Funktionsinriktad Musikterapi, FMT hos barn Haglund Andrén, L., Elfvik Strömberg, M. (1995). Effekt av Funktionsinriktad Musikterapi hos barn med motoriskt- Hjelm, L. (2005). Med musik som medel. FMT-metoden, som den blev till. Falun: Scandbook AB. FMT-metoden vid schizofreni och schizofreniliknande symptom. Stockholm: Centrum för musikpedagogisk forskning, MPC. Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Sjögren, S. (2017). När orden tystnar tar musiken vid. Några lärares uppfattningar av Funktionsinriktad Musikterapi Sundkvist-Stensman, U. B., Hjelm, L. (1998). Funktionsinriktad musikterapi för psykiskt långtidssjukskrivna. Svanström, E. (2016). Erfarenheter av hälsa efter FMT-behandling. En intervjustudie. Eskilstuna: Akademin för Denna hemsidas layout, språklig utformning respektive utbildningens innehåll och upplägg skapad av
Hjelm, L. (2000) & Svanström, E. (2018-2025),
utformat av och för; Hjelmhögskolan. Hjelmhögskolan |