Grundutbildning |
Upphovsrättsinnehavare: Hjelmhögskolan och Svanström 2015-2025. Upphovsrättsinnehavare för
Lasse Hjelms webbtexter: Åsa Hjelm, Hanna Hjelm, Emma Hjelm, FMT-metoden Umeå AB 2010-2025 |
Utbildningsbeskrivning för distansutbildning i Hjelms funktionsinriktade approach med FMT-metoden som interventionsverktyg Nedan följer en allmän kort beskrivning av utbildningen. För upplysningar om detaljerad och specifik utbildningsplan inklusive kursplaner var god kontakta utbildningsanordnaren. Uppdateringar av innehållet pågår. Kontakta utbildningsanordnaren för närmare upplysningar. Utbildningens syfte och mål Utbildningen syftar till att den studerande inom, och via, sitt kompetensområde ska utveckla:
Utbildningen ska vidare stimulera och medverka till egen utveckling och självkännedom hos den studerande, i syfte att utveckla förmågan till empati i en professionell yrkesroll samt att vidga förmågan att tänka och handla i enlighet med en utvecklingsprocess och bedöma stödbehov. Utbildningen syftar också till att skapa motivation hos den studerande att skaffa sig fördjupad kunskap och insikt om sociala, medicinska och psykologiska störningar, för att inom sitt kompetensområde kunna utföra stödjande insatser.
Utbildningens uppläggning Utbildningens uppläggning styrs av tanken att de studerande redan under första utbildningsåret ska uppleva verkligheten genom praktiskt deltagande i en utvecklande verksamhet med människor som är i behov av stödåtgärder. Detta praktiska deltagande avser att studera skilda arbetsformer och att där anlägga ett perspektiv till etablerade arbetsformer inom såväl skola som vårdsektorn, och därmed se nya utvecklingsmöjligheter i den fortlöpande stödjande verksamheten. Den studerande är en viktig länk i uppbyggandet av yrkeskompetensen, och tyngdpunkten kommer därför att läggas på ett förfinande av dennes möjligheter till en medveten insats bland människor som är i behov av stöd. Utbildningen ska anordnas så att de studerande uppnår kunskaper och färdigheter för följande huvudfunktioner:
Utbildningen förutsätts tillföra en nyare syn på melodisignalers betydelse och dess möjligheter som medel, inte som mål, i en utvecklingsteoretisk linje.
Utbildningens innehåll och centrala begrepp Innehållet i utbildningen är tvärvetenskapligt, och delar av utbildningen motsvarar ämnen inom följande huvudområden inom högskolan; utvecklingspsykologi, handikapp- och rehabiliteringsvetenskap, folkhälsovetenskap, omvårdnadsvetenskap och neurovetenskap. Ämnen och centrala begrepp i utbildningen är:
Teoretiska kunskaper Teorilektionerna baseras på individen och individens utveckling. Grupper är sammansatta av individer och dessa grupper bildar samhället och olika kulturer. Gruppen och samhället blir vad den enskilda människan är. Det som händer när det lilla barnet utvecklas till vuxen människa blir ledtråden i teorilektionerna. Därur växer en fråga fram: Vad händer när vissa individer blir sargade och ”vingklippta” under tillväxten, de som blir hindrade i sin psykiska och/eller fysiska utveckling? Utvecklingspsykologi och inlärningsteori, tillsammans med begåvningsutveckling, utgör de teoretiska grundstenarna. Hur samhället fungerar och agerar, inom detta område, ingår under temat funktionshinderpolitik. Härtill läggs det slutliga kunnandet inom ramen för kursens kompetensområde funktionsnedsättningar där en relativt omfattande genomgång av skilda former av funktionsnedsättningar är avgörande för den studerandes blivande yrkeskapacitet. De teoretiska och tvärvetenskapliga kunskaperna diskuteras med utgångspunkt i Hjelms perspektiv och approach för främjande av naturlig utveckling. Metodiska kunskaper De studerande kommer att utveckla kunskaper och färdigheter inom FMT-metodens bearbetningsmetodik genom att sammanbinda teoretiskt kunnande med praktiska övningar. Melodisignaler och attribut
Akustiska melodisignaler är medlet och verktyget i Hjelms icke-verbala funktionsinriktade program, vilket ses som ett arbetsmaterial och inte som ett mål. Speciell vikt läggs vid studentens agerande vid det akustiska pianot, det vill säga hanterandet av arbetsmaterialet. Vidare utvecklas insikt hos den studerande avseende lämpliga attribut i form av trummor och cymbaler som kan anpassas till olika förutsättningar. Inom Hjelms funktionsinriktade program för främjande av naturlig funktionsutveckling används interventionsverktyget FMT-metoden för naturlig funktionsutveckling genom handlingsbaserad icke-instruerad rörelseutveckling (Svanström, 2024). Syftet är att starta en utvecklings- och förändringsprocess baserad på den enskilda individens erfarenhetsnivå (Hjelm, 2005) och att höja individens funktionsnivå genom att skapa förutsättningar för:
Avsikten är att bygga upp adeptens egen aktivitet, egna idéer och handlingar, åstadkomma upplevelser, utveckla i samverkan, organisera handlingsserier, strukturera beteenden, organisera beteendemönster, bygga upp individens grundfunktioner steg för steg och nivå för nivå allt i en utvecklingsprocess. Praktik
Den studerande gör auskultationer, studiebesök och fältstudier för att göra observationer på individers beteende och rörelseagerande en form av funktionsanalys. Intryck och reaktioner redovisas såväl under metodgenomgångar som under teorilektionerna. Praktiken kan utgöras av en insats inom träningsskola, särskola, grundskola, vårdinstitution eller på annan arbetsplats. Praktikhandledningen bedrivs i samband med den schemalagda metodundervisningen i form av grupphandledning, men även individuell handledning sker återkommande under utbildningens gång. De studerandes praktik förutsätts ske kontinuerligt varje vecka under studieperiodens senare halva. Flera olika målgrupper med skilda svårigheter / funktionsnedsättningar / tillstånd av ohälsa införlivas i varje studerandes praktikplacering. Anteckningar / protokoll skall noggrant föras vid varje session, för att senare kunna ligga till grund för bland annat en skriftlig inlämningsuppgift. Litteratur Ett mindre urval av den obligatoriska litteraturen för utbildningen finns i nedanstående länk. Litteraturlista för utbildningen
Redovisning och godkännande av studieresultat Redovisning av studierna bygger på den studerandes egna insatser i tanke, tal och skrift. Studenten redovisar kontinuerligt sitt lärande genom mindre skriftliga uppgifter tillsammans med praktiska uppgifter. Under utbildningens tredje år redovisas studierna och det praktiska arbetet i ett skriftligt examensarbete respektive en praktisk tentamen. För godkänt studieresultat krävs obligatorisk närvaro vid alla utbildningstillfällen. Möjlighet finns att kompensera enstaka tillfällen av frånvaro enligt överenskommelse med utbildningsanordnaren. Godkända examensuppgifter, både praktiskt, skriftligt och muntligt, leder till utbildningsbevis i huvudämnet samt yrkeskompetens som Funktionsinriktad Utvecklingsspecialist i människans funktionella helhetsutveckling.
Behörighet Grundläggande behörighet i form av gymnasieexamen, yrkesexamen eller motsvarande.Särskild behörighet
Den treåriga utbildningen ges på distans under 8 studieperioder om vardera 20 veckor, vid 50% studietakt, löpande under hela kalenderåren. De schemalagda kursdagarna förläggs under månaderna augusti till och med juni med 2 fysiska träffar per månad. Däremellan genomförs läsning av kurslitteratur, skriftliga och praktiska uppgifter, auskultationer samt det egna praktikarbetet på vars och ens hemort. Beroende av antalet sökande till respektive utbildningsort ges utbildningen antingen på bara en eller på två orter vid varje utbildningsstart. Utbildningen kan ges på orterna Uppsala, Umeå, Jönköping och Malmö. En tredjedel av utbildningens fysiska träffar förläggs dock alltid i Uppsala.
Nästa utbildningsstart planeras till augusti 2023 med sista ansökningsdag den 15 maj. När ansökningsdagen infaller på en lördag eller helgdag blir det närmast följande vardag som gäller som sista ansökningsdag. Kontakta utbildningsanordnaren för aktuell anmälningsblankett. Anmälningsblanketten finns att ladda ner här. Kontakta utbildningsanordnaren för aktuell anmälningsblankett. Om så önskas är det möjligt att göra studiebesök hos någon funktionsinriktad utvecklingsspecialist (som innehar medlemskap i Hjelms internationella yrkeskår för funktionsinriktade utvecklingsspecialister) innan anmälan till utbildningen sker, eller alternativt få kontakt per telefon med någon utvecklingsspecialist. Kontaktuppgifter till en funktionsinriktad utvecklingsspecialist i en särskild region för detta ändamål kan fås av utbildningsanordnaren. Studiebesök kan också anordnas hos Hjelmhögskolan, enligt överensommelse.
Utbildningskostnad Avgift för utbildningen Kontakta utbildningsanordnaren för aktuella kursavgifter. Vid önskad utbildningsstart med 1 deltagare gäller särskilda priser och villkor. Information ges efter dialog med utbildningsanordnaren. Utbildningsanordnaren garanterar att den aktuella kursavgiften vid antagningstillfället kvarstår utan ändringar för deltagaren under hela den treåriga utbildningen. För studenter bosatta utanför Sverige kan en separat anmälningsavgift tillkomma.
Litteratur- och materialkostnad tillkommer om 2.400 SEK/år inkl 6% moms. Övrig kurslitteratur i form av kursböcker finns antingen tillgängliga att låna på bibliotek eller inköpes annars av deltagaren via bokhandel. Kostnad för arbetsmaterial Kostnad för inköp av arbetsmaterial tillkommer i form av specialanpassade trummor och cymbaler som säljs via Uppsala Musikverkstad, där nuvarande cirkapris är 10.000 SEK för ett så kallat grundpaket (priset kan dock ändras beroende av deras egna prisuppdateringar). Dessutom tillkommer kostnad för specialtillverkade trumstockar med cirkapris 4.000-6.000 SEK. Därutöver behöver deltagaren införskaffa, eller ha tillgång till, ett akustiskt piano under hela utbildningen.
Läs fullständiga villkor för utbildningen Denna hemsidas layout, språklig utformning respektive utbildningens innehåll och upplägg skapad av
Hjelm, L. (2000) & Svanström, E. (2018-2025),
utformat av och för; Hjelmhögskolan.
Hjelmhögskolan |