Grundutbildning |
Upphovsrättsinnehavare: Hjelmhögskolan och Svanström 2015-2025. Upphovsrättsinnehavare för
Lasse Hjelms webbtexter: Åsa Hjelm, Hanna Hjelm, Emma Hjelm, FMT-metoden Umeå AB 2010-2025 |
Officiell webbplats för FMT-metoden och Hjelms hälsofrämjande och utvecklingsfrämjande funktionsinriktade insatser * I nedanstående avsnitt ges en presentation om Hjelms hälsofrämjande och utvecklingsfrämjande Uppdateringar av webbplatsen pågår. Kontakta Hjelmhögskolan för närmare upplysningar. Hjelms funktionsinriktade insatser Hjelms hälsofrämjande och utvecklingsfrämjande funktionsinriktade insatser har använts under flera decennier inom regioner, kommuner och elevhälsoteam för individer med skilda funktionsnedsättningar eller tillstånd av ohälsa eller i utvecklingsfrämjande och hälsofrämjande syfte. Hjelms insatser och funktionsinriktade approach utgår ifrån de teoretiska grunderna i barns helhetsutveckling och Hjelms perspektiv för återupptagande av naturlig funktionsutveckling (Svanström, 2024).
FMT-metoden En av interventionsmetoderna, utformade av Hjelm, är FMT-metoden som utgör ett interventionsverktyg med målet att påverka den naturliga utvecklingen hos människan med syftet att flytta en individ framåt i utvecklingsprocessen, höja funktionsnivån, öka mognadsnivån, och därmed ge individen förutsättningar till ett bättre fungerande och ökad upplevelse av hälsa (Hjelm & Svanström, 2000; 2024). FMT-metodens hälsofrämjande program är ett funktionsinriktat handlingsbaserat individuellt program för naturlig funktionsutveckling, genom icke-instruerad rörelseutveckling, som används inom alla åldrar och funktionsnivåer (Svanström, 2024). Återkommande särskilt avgränsade okomplicerade melodisignaler på ett akustiskt piano används av den funktionsinriktade utvecklingsspecialisten, och individen (adepten) som deltar i programmet agerar i förhållande till särskilt anpassade trummor och cymbaler (Hjelm & Svanström, 2000; 2024). Bokstäverna FMT i FMT-metoden står för Function-oriented acoustic Melody signal Tool (Svanström, 2024). Hjelmhögskolan och utbildning av funktionsinriktade utvecklingsspecialister Hjelmhögskolan, tillika Centret för FMT-metoden och Hjelms funktionsinriktade approach för främjande av naturlig funktionsutveckling, bedriver professionsutbildning och forskning respektive förmedlar hälsofrämjande insatser i överensstämmelse med Hjelms perspektiv och approach och enligt hur Hjelm utarbetade FMT-metoden som interventionsverktyg för naturlig funktionsutveckling. Hjelmhögskolan utbildar funktionsinriktade utvecklingsspecialister och undervisar i det perspektiv och det arbetssätt som Lasse Hjelm utformade, samt sammanlänkar det med aktuell forskning, med målsättningen att studenterna växer i sitt kunnande och i sin empatiska förmåga för individens utvecklingspotential. Hjelms internationella yrkeskår för funktionsinriktade utvecklingsspecialister är den yrkeskår som består av de som är utbildade i FMT-metoden och i Hjelms funktionsinriktade approach för främjande av naturlig funktionsutveckling samt som förknippar sig med Hjelms perspektiv. Benämningar och nutida tillhörighet Benämningen funktionsinriktad musikterapi har tidigare använts inom både verksamhet och utbildning sedan starten år 1976, samtidigt som Hjelm under årens lopp alltmer lyfte fram olikheterna mellan utbildningens huvudämne kontra disciplinen musikterapi. Under år 2020-2021 genomfördes en nationell vetenskaplig bedömning av FMT-metoden i förhållande till den vetenskapliga disciplinen och ämnet musikterapi. Expertbedömarna var disputerade i ämnet musikterapi. Bedömarna kom fram till att FMT-metoden använder sig av en alltför snäv och begränsad användning av musik för att det ska kunna vara en yrkesmässig form av disciplinen och ämnet musikterapi. Även Hjelm har likaså alltid framhållit att hans perspektiv och utformade utbildning inte hör hemma i musikvetenskap eller i musikpedagogik, utan i stället har fokus på människans naturliga funktionella helhetsutveckling som teoretisk grund. Därför används numera, sedan år 2021, för ämnet vetenskapligt korrekta begrepp och uttryck inom Hjelms hälsofrämjande och utvecklingsfrämjande funktionsinriktade insatser, vilka också helt överensstämmer med Hjelms perspektiv och utarbetade approach för främjande av naturlig funktionsutveckling.. - Centrum för FMT-metoden, Lars Erik Hjelm EF, Uppsala, Sverige, år 1987-2008 - Musikhögskolan Ingesund, Arvika, Sverige, år 1988-2006 - Kurscentret Högsand, Lappvik, Finland, i samarbete med Barnavårdsföreningen i Finland, år 1988-1993 - Konservatoriet i Jakobstad, Finland, år 1992-2003 - Yrkeshögskolan Novia, Jakobstad, Finland, i samarbete med Åbo Akademi, Åbo, Finland, år 2007-2008 - Yrkeshögskolan Novia, Jakobstad, Finland, år 2010-2012 - Hjelmhögskolan, Uppsala, Sverige, år 2013--pågående För kännedom förekommer i Sverige andra slag av insatser och utbildning som använder vissa utvalda ingredienser från Hjelm men där omfattande ändringar har gjorts av Hjelms arbetssätt, synsätt, utbildning och insatser. Denna förändrade inriktning kallas för FMT-modellen (samt även begreppet funktionsinriktad musikterapi används) med sin bas i Sörmlands län vid FMT Behandlingscenter AB i Eskilstuna och med utbildning vid Eskilstuna folkhögskola (tidigare vid Karlstad universitet under åren 2007-2013). Denna förändrade inriktning avseende insatser och utbildning ska inte förväxlas med FMT-metoden och Hjelms hälsofrämjande och utvecklingsfrämjande funktionsinriktade insatser respektive professionsutbildning (Hjelmhögskolan, 2024). * Tidigare benämnd Hjelms funktionsinriktade musikterapi FMT-metoden. ** Utbildningen berättigar inte till högskolepoäng. Poängen anges därför i motsvarande högskolepoäng och beräknas på samma sätt som inom högskolan, nämligen att en veckas heltidsstudier motsvarar 1,5 poäng och att en veckas halvtidsstudier motsvarar 0,75 poäng. Denna hemsidas layout, språklig utformning respektive utbildningens innehåll och upplägg skapad av
Hjelm, L. (2000) & Svanström, E. (2015-2025),
utformat av och för; Hjelmhögskolan. >> Till utbildningsbeskrivning
Hjelmhögskolan |