|
Upphovsrättsinnehavare: Elin Johanna Alexandra Svanström 2015-2022. Upphovsrättsinnehavare för
Lasse Hjelms webbtexter: Åsa Hjelm, Hanna Hjelm, Emma Hjelm, FMT-metoden Umeå AB 2010-2022 |
för distansutbildning i FMT-metoden
Obligatorisk litteratur för Steg 1 Almer, G. M., & Sneum, M. M. (2012). ADHD hos barn och vuxna. Lund, Studentlitteratur. Hjelm, L. (2005). Med musik som medel. FMT-metoden, som den blev till. Falun: Scandbook AB. FMT-metoden Umeå AB, Hjelm, Å. Aasahjelm@home.se Hjelm, L. (2000). FMT-utbildningsmaterial block 1-10. Uppsala: Musikterapiinstitutet. FMT-metoden Umeå AB, Hjelm, Å. Aasahjelm@home.se Holle, B. (1987). Normala och utvecklingshämmade barns motoriska utveckling. Stockholm: Natur och Kultur. Klingberg, T. (2011). Den lärande hjärnan. Om barns minne och utveckling. Stockholm: Natur och Kultur. Kreutz Wirfelt, A. (2014). Små barns utveckling: Känslomässig, motorisk och social utveckling hos barn 0-4 år. Stockholm: Gothia fortbildning. Kylén, G. (2012). Helhetssyn på människan: Begåvning och begåvningshandikapp. Stiftelsen ALA: ALA Classics. Lagerkvist, B., Lindgren, C. (2012). Barn med funktionsnedsättning. Lund: Studentlitteratur. Lindqvist, R. (2012). Funktionshindrade i välfärdssamhället. Malmö: Gleerup. Nationell psykiatrisamordning, Kadesjö, B m fl. (2007). ADHD hos vuxna. Olson, L., Josephson, A. (2012). Hjärnan. Solna: Karolinska Institutet University Press. Piaget, J. (2013). Barnets själsliga utveckling. Lund: Liber. RBU-skrift. (2009). Vad är cerebral pares? http://www.rbu.se/diagnos/cerebral-pares Folder cerebral pares, pdf. RBU-skrift. (2009). Vad är ryggmärgsbråck? http://www.rbu.se/diagnos/ryggmargsbrack RBU-skrift. (2009). Vad är muskelsjukdom? http://www.rbu.se/diagnos/muskelsjukdom Folder muskelsjukdom, pdf.
Obligatorisk litteratur för Steg 2 Eriksson, H. (2001). Neuropsykologi. Normalfunktion, demenser och avgränsande hjärnskador. Stockholm: Liber. Gillberg, C. (2011). Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom: normala, geniala, nördar? Lund: Studentlitteratur. Gillberg, C. (2005). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Stockholm: Natur och Kultur Gillberg, C. (2002). Autism: medicinska och pedagogiska aspekter. Stockholm: Cura. Göransson, K. (1986). Hur förståelsen av verkligheten utvecklas. Stockholm: Ala; Bromma: Handikappinstitutet. Hjelm, L. (2005). Med musik som medel. FMT-metoden, som den blev till. Falun: Scandbook AB. FMT-metoden Umeå AB, Hjelm, Å. Aasahjelm@home.se Hjelm, L. (2000). FMT-utbildningsmaterial block 9, 11-16. Uppsala: Musikterapiinstitutet. FMT-metoden Umeå AB, Hjelm, Å. Aasahjelm@home.se Kylén, G. (2012). Helhetssyn på människan: Begåvning och begåvningshandikapp. Stiftelsen ALA: ALA Classics. Lagerkvist, B., Lindgren, C. (2012). Barn med funktionsnedsättning. Lund: Studentlitteratur. Olson, L., Josephson, A. (2012). Hjärnan. Solna: Karolinska Institutet University Press. RBU-skrift. (2009). Vad är flerfunktionshinder? http://www.rbu.se/diagnos/flerfunktionshinder.
Obligatorisk litteratur för Steg 3 Ayres, J. (1988). Sinnenas samspel hos barn. Stockholm: Psykologiförlaget. Brunt, D., Hansson, L. (2014). Att leva med psykisk funktionsnedsättning.Lund: Studentlitteratur. Bülow, P., Andersson, E. (2000). Musik som terapi. FoU-rapport. Psykiatriska kliniken FoU-enhet, ISSN 1404-8116. Eriksson, H. (2001). Neuropsykologi. Normalfunktion, demenser och avgränsande hjärnskador. Stockholm: Liber. Ernsth Bravell, M. (2013). Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. Malmö: Gleerup. Hjelm, L. (2005). Med musik som medel. FMT-metoden, som den blev till. Falun: Scandbook AB. FMT-metoden Umeå AB, Hjelm, Å. Aasahjelm@home.se Hjelm, L. (2000). FMT-utbildningsmaterial block 13, 20, 21. Uppsala: Musikterapiinstitutet. FMT-metoden Umeå AB, Hjelm, Å. Aasahjelm@home.se Lindholm, C. (2010). När orden fattas oss : om demens, språk och kommunikation.Stockholm: Liber. Nationell psykiatrisamordning. (2006). Vad är psykiskt funktionshinder? Nationell psykiatrisamordning ger sin Olson, L., Josephson, A. (2012). Hjärnan. Solna: Karolinska Institutet University Press. Patel, R., Davidson, B. (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en Sundkvist-Stensman, U. B., Hjelm, L. (1998). Funktionsinriktad musikterapi för psykiskt långtidssjukskrivna.
Referenslitteratur Carlsson, S. G., Hjelmquist, E., Lundberg, I. (2000). Delaktig eller utanför. Psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp. Umeå: Boréa. Englund, B. (2004). Skapande och kroppsbaserade komplementära terapier. Lund: Vårdlitteratur. Studentlitteratur. Granberg, A. (2004). Det måste få ta tid. En studie av musikterapeuters verksamhet i skolan. Doktorsavhandling. Granberg, A. (2000). Tre svenska utbildningar i musikterapi. Licentiatuppsats. Stockholm: Centrum för Grunewald, K., Leczinsky, C. (2011). Handikapplagen LSS och annan närliggande lagstiftning. Stockholm: Norstedts juridik. Haglund Andrén, L. (2005). Med musikterapi mot nya mål. Effekt av Funktionsinriktad Musikterapi, FMT hos barn Haglund Andrén, L., Elfvik Strömberg, M. (1995). Effekt av Funktionsinriktad Musikterapi hos barn med motoriskt- Pless, M., Granlund, M. (2011). Handbok i att använda ICF och ICF-CY. Stockholm: Studentlitteratur. Ray, J. (1998). Att använda musik som medel för att nå utommusikaliska mål. Funktionsinriktad musikterapi (FMT) vid schizofreni och schizofreniliknande symptom. D-uppsats i musikpedagogik. Stockholm: Centrum för musikpedagogisk forkning, MPC. Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Litteraturlistan finns att ladda ner som pdf-fil här. Uppdatering av litteraturlistan pågår. Denna hemsidas layout, språklig utformning respektive utbildningens innehåll och upplägg skapad av
Hjelm, L. (2000) & Svanström, E. (2018),
utformat av och för; Hjelmhögskolan.
Hjelmhögskolan |